Zet
op een rijtje bij welke personen en instanties u meer informatie kunt inwinnen.
Wie spelen er in uw situatie een rol? Denk bijvoorbeeld aan: brancheorganisaties
gemeente belastingdienst ondernemers uit uw omgeving, potentiële
klanten en leveranciers Uitvoering Werknemersverzekeringen (UWV) als
u start vanuit WW of WAO of als u personeel in dienst neemt. kamer van koophandel
Stap 2 : Vaardigheden Als ondernemer bent u de spil
van het bedrijf. Zonder u gebeurt er niets! Deze spilfunctie stelt hoge eisen
aan de persoonlijke kwaliteiten van een ondernemer. Neemt u uw eigen ondernemerskwaliteiten
eens onder de loep. Waarom wilt u ondernemer worden? Wat wilt u als ondernemer
bereiken? Wat zijn nu uw sterke kanten? Welke minder sterke punten kunt u aanwijzen?
Hoe kunt u uw minder sterke kanten compenseren of verbeteren? Een
aantal belangrijke ondernemerskwaliteiten op een rij: Realiteitszin Zelfdiscipline
Besluitvaardigheid Netwerken, sociale vaardigheden Overtuigingskracht
Organisatietalent Marktkennis Vakkennis Financieel inzicht
Doorzettingsvermogen
Stap 3 : Marketingplan
Het is
de kunst met uw product of dienst aan te sluiten bij de behoeften van uw klanten
en tegelijk het product op een winstgevende manier te verkopen. Marketing draait
om het centraal stellen van klantbehoeften. Een marketingplan houdt echter meer
in dan het beschrijven van de behoeften van de klant. Het is de bedoeling te komen
tot een complete bedrijfsformule. Het wordt zo duidelijk hoe uw bedrijf zich onderscheidt
in de markt. Ken uw branche Zorg dat u de
markt kent waarop u zich begeeft. Verzamel gegevens over de branche waarin u wilt
gaan starten. Kunt u informatie vinden over omzetten? Wie zijn de belangrijkste
aanbieders? Op welke wijze worden producten en diensten aangeboden? Wat
zijn de ontwikkelingen in de afgelopen periode en de verwachtingen voor de komende
jaren? Omgevingsanalyse Vele partijen en zaken kunnen invloed uitoefenen
op uw onderneming. Sommige daarvan heeft u niet zelf in de hand. Denk aan geldende
wet- en regelgeving van de overheid, het economische klimaat of de bevolkingssamenstelling.
Andere partijen beïnvloeden uw mogelijkheden
en keuzes ook, maar daar is sprake van een wisselwerking. De belangrijkste partijen
zijn uw klanten en uw concurrenten. Maar ook leveranciers, de gemeente, uw bank,
uw accountant en eventueel uw gezin oefenen invloed uit op uw bedrijf. Probeer
voor de start een concreet antwoord te vinden op vragen als: Met welke wet-
en regelgeving heeft u te maken? Hebt u bijvoorbeeld vergunningen nodig? Op
welke klanten (doelgroepen) richt u zich? Wat kenmerkt deze klanten? Weet
u wie uw belangrijkste concurrenten zijn? Hoe onderscheiden deze concurrenten
zich? Uitvoering van het marktonderzoek Het onderzoeken van de branche,
omgeving, klanten, concurrenten en andere partijen wordt ook wel marktonderzoek
genoemd. Marktonderzoek kan op twee manieren worden uitgevoerd: Literatuuronderzoek
(desk research) Hierbij maakt u gebruik van bestaande onderzoeken en informatie.
Veldonderzoek (field research) Eigen onderzoek. Hierbij gebruikt u uw persoonlijke
ervaring in de branche, gesprekken met potentiële klanten, leveranciers en
met branche-organisaties. U kunt ook bijvoorbeeld een enquête houden.Ga
zo mogelijk op onderzoek uit bij uw concurrenten en bekijk waarin zij goed en
minder goed zijn. De P's van de marketingmix De informatie uit uw marktonderzoek
geeft u aanwijzingen over uw eigen toekomstige bedrijf. U kunt uw onderneming
zó vormgeven dat het bedrijf een duidelijk onderscheidend karakter heeft.
Het is herkenbaar voor de buitenwereld en sluit aan op de wensen van uw klanten.
Hierbij maakt u gebruik van marketinginstrumenten, ook wel de P's van de marketing
genoemd. Product: wat gaat u leveren? Prijs: voor welke prijs? Plaats:
waar gaat u uw product aanbieden? waar is het bedrijf gevestigd? Promotie:
hoe bereikt u uw klanten? Personeel: wie werkt in uw onderneming? Presentatie:
hoe gaat u uw producten aanbieden? Marketingmix en bedrijfsformule Deze
marketinginstrumenten moeten een evenwichtig, logisch geheel vormen in uw onderneming
en bepalen hoe u zich onderscheid in de markt. De P's samen worden ook wel de
marketingmix genoemd. Met een bondige beschrijving van de marketingmix zet u uw
bedrijfsformule op papier. Omzetprognose Op
basis van uw marktonderzoek probeert u vervolgens een prognose te maken van uw
omzet. Dit is doorgaans niet eenvoudig, maar wel een centraal onderdeel van uw
ondernemingsplan. U vindt hier meer over marketing.
Stap 4 : Huisvesting Waar
wilt u uw bedrijf starten? Beschikt u over een werkruimte aan huis? Zoekt u een
bedrijfsruimte te huur? Welke eisen stelt u aan de ruimte? Neemt u een bedrijf
over en krijgt u te maken met een lopend huurcontract? Of is het een optie om
een bedrijfsruimte te kopen? Als u een antwoord
heeft op deze vragen komen locatiekeuze, uw financiële mogelijkheden en de
huisvestingskosten in beeld. Starters hebben soms al 'een leuk pandje' op het
oog voor zij een goed beeld hebben van de daadwerkelijke geschiktheid van het
pand. Laat u niet verleiden tot het tekenen van een huurcontract zonder voldoende
voorbereiding! In het huurrecht worden verschillende
soorten bedrijfsruimten onderscheiden. Voor een winkel- of horecaruimte gelden
andere regels dan voor kantoorruimte. Als u
een bedrijf start, heeft u te maken met het bestemmingsplan van de gemeente waar
u zich vestigt. In het bestemmingsplan staat beschreven welke activiteiten op
een bepaalde locatie mogen plaatsvinden. Het is verstandig eerst bij de gemeente
inlichtingen in te winnen voor u van start gaat.
Stap 5: Financien
U weet wat u wilt aanbieden, waar u zich het liefst vestigt en hoe uw bedrijf
er uit gaat zien. Tijd om op een rij te zetten waarin u moet investeren, en waar
het geld vandaan moet komen voordat u kunt starten. Op
basis van marktonderzoek probeert u een onderbouwde prognose te geven van uw omzet.
Als u ook de bedrijfskosten in kaart brengt, kunt u de winst bepalen. Vervolgens
is het de vraag of die winst overeenkomst met uw oorspronkelijke doelstellingen.
Blijft er genoeg over? Voor starters is het
vaak moeilijk om gefundeerde uitspraken te doen over omzet en winst voordat zij
goed en wel zijn begonnen. Toch wordt dit wel van u verwacht als u geld wilt lenen
om uw bedrijf te financieren. Maar ook als u geen financier nodig heeft, is het
verstandig te berekenen hoe hoog uw omzet minimaal moet zijn om uw privé-uitgaven
te dekken. Een compleet financieel plan bestaat
uit een aantal begrotingen: Een balans Investeringsplan:
wat heeft u nodig voor de start? Financieringsplan : waar komt het geld vandaan?
De exploitatiebegroting Omzet Bedrijfskosten Winstverwachting
Een privé-specificatie Overzicht van privé-uitgaven (en
inkomsten) Een liquiditeitsprognose Een overzicht van de in- en uitgaande
geldstromen per maand
Stap 6 : rechtsvorm Als
startende ondernemer zult u een keuze moeten maken uit verschillende rechtsvormen.
Een aantal zaken is daarbij van belang. Start u alleen of gaat u samenwerken met
anderen? Ook de rol van het privé-vermogen en het type belastingen dat
wordt geheven, zijn doorgaans van invloed op uw keuze. De
meeste starters beginnen een eenmanszaak. Als sprake is van een samenwerkingsverband
is de meest gekozen rechtsvorm de Vennootschap Onder Firma (VOF). Er
zijn twee soorten rechtvormen. Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid.
Bij deze rechtsvormen bent u met uw hele privé-vermogen aansprakelijk voor
schulden van de onderneming: Eenmanszaak Vennootschap Onder Firma (VOF)
Commanditaire Vennootschap (CV) Maatschap Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid:
u bent alleen aansprakelijk voor het bedrag dat u hebt geïnvesteerd. Een
rechtspersoon is een zelfstandig drager van rechten en plichten. Dit betekent
dat de betrokken personen, zoals de directeuren, niet met hun privé-vermogen
aansprakelijk zijn voor de schulden van de rechtspersoon. Rechtspersonen zijn:
Besloten Vennootschap (BV) Naamloze Vennootschap (NV) Coöperatieve
vereniging (coöperatie) Vereniging Stichting Inventariseer welke
aspecten u belangrijk vindt en kies de juiste rechtsvorm.
|