De oplossingsgerichte
manager beantwoordt bij problemen zorgvuldig de volgende vragen: Problemen
onderkennen: Bij deze eerste stap ziet u het probleem onder ogen zonder dat
u aandacht besteedt aan de oorzaak van het probleem. Wat is de kern van het probleem
en hoe hindert dit u? Succes beschrijven:
Wat wilt u dat er in de plaats komt van het probleem? Wat voor succes zoekt u?
Hoe zult u merken dat dat succes er is? Wat zal er dan beter gaan? Hoe zult u
zich dan anders kunnen gedragen?
Positieve
uitzonderingen identificeren en analyseren: Wanneer heeft dit succes al plaatsgevonden,
al is het maar een beetje? Beschrijf de situatie: wat was er anders? Wat veroorzaakte
dit succes? Wat was uw bijdrage aan het succes? Hoe deed u dat?
Kleine stap vooruit zetten: Denk na over stap 3. Welke aspecten uit de
positieve uitzonderingen zou u opnieuw kunnen gebruiken? Denk na over een kleine
stap die u morgen zou kunnen zetten. Vervolg: Als het goed gaat, herhaal
dan de stappen 2,3 en 4. Als het tegenzit, ga dan terug naar stap 1 en ga vervolgens
weer door met de stappen 2, 3 en 4.
|